THE SOOTHING SELF | ASTRID DE PAUW & MARTIJN TE WINKEL

THE SOOTHING SELF

The Soothing Self is een drieluik gemaakt door twee kunstenaars samen: Martijn te Winkel en Astrid de Pauw. Deze samenwerking is een voortzetting van een eerder experiment uit 2017 met de titel Drawing Room. Dit driedaagse project, waarin de kunstenaars een muurtekening maakten en kleine gezamenlijke tekeningen in inkt, eindigde in het ruilen van twee werken: een zelfportret van De Pauw en een grafische tekening op papier van Te Winkel. Nu - in de periode voorafgaand aan de Art Rotterdam Week 2020 - werkten beide kunstenaars op een vaste dag in de week samen in het atelier op de Borgerstraat. Overeenstemmend in het werk van beide kunstenaars is het gelaagd opbouwen van het beeld. De zachte lijnen van De Pauw en de wat harder aangezette tekenlijnen van Te Winkel zetten zij in softpastel, al reagerend op elkaar, naast en over elkaar heen op het doek. 

Het eerste werk van het drieluik The Soothing Selfbegon als een terugblik op het verleden: een schets van een zelfportret van De Pauw en een bladzijde uit het boek ‘I See You²’ van Te Winkel. Al tekenend, poetsend en gummend ontstond een complex beeld waarin de eerste zoekende lijnen en vormen nog door de daaroverheen liggende tekenlagen zichtbaar bleven. Het portret dat uiteindelijk aan de oppervlakte van het doek zichtbaar blijft, bevindt zich in een staat van ontwaken, in een universum waarin de gedachtereizen van beide kunstenaars terug te vinden zijn. 

Het tweede doek toont een beeld van het heden - een zelfbeeld van Te Winkel - op verzoek van De Pauw gemaakt met zijn telefoon. Dit beeld kwam op een meer mechanische wijze tot stand, met een automatisch schrift als herinnering aan de maakwijze van het eerste doek. Als laatste handeling lichtten de kunstenaars met goudverf de voor hun belangrijkste gedachten toe.

Het derde werk zien de kunstenaars als conclusie van de eerste twee en toont een samensmelting van Michelangchelo’s Madonna en een foto van een groep rustende vrouwen in oorlogsgebied. De zelfbeelden ruilen de kunstenaars in met iconische beelden uit de westerse kunstgeschiedenis en actuele nieuwsfoto’s. Deze tekening toont een futuristisch beeld als voorspelling van de toekomst. 

Samenwerken geeft ruimte om kwetsbaar te zijn en je open te stellen voor het maken van ander werk. Deze gevoeligheid vergroten de kunstenaars uit door als overtreffende trap zelfportretten te gebruiken in een ontwakende, dromende of wegdrijvende toestand. Door sociale conventies te doorbreken ontstaat de ultieme vrijheid om te werken. En door het atelier open te stellen voor publiek geven beiden een nieuw inzicht in het hedendaags kunstenaarschap. Dat is wat Te Winkel en De Pauw met het drieluik The Soothing Self willen delen. 

OPENSTUDIOS BORGERSTRAAT TIJDENS ART ROTTERDAM WEEK

Het drieluik The Soothing Self was te zien tijdens de Art Rotterdam Week op 7, 8 en 9 februari 2020. Locatie: Borgerstraat 24, 3027EB Rotterdam.

MARTIJN TE WINKEL - MAAKT gelaagde werken die zich tussen het abstracte en het figuratieve bewegen. Zijn schilderijen en werken in gemengde techniek zijn een uitdrukking van het maakproces. Hij laat de reflex om te manipuleren los en laat associatie…

MARTIJN TE WINKEL - MAAKT gelaagde werken die zich tussen het abstracte en het figuratieve bewegen. Zijn schilderijen en werken in gemengde techniek zijn een uitdrukking van het maakproces. Hij laat de reflex om te manipuleren los en laat associaties ontstaan door de fysieke handelingen van het schilderen en teken. Zijn werken hebben hierdoor een onvoorspelbaar karakter. Te Winkel wil dit onzichtbare, associatieve maakproces zichtbaar maken. Hoewel in zijn werken vaak bestaande beelden te ontdekken zijn, vormden deze niet het uitgangspunt. Juist het ontstaan van nieuwe beelden staat centraal. Door beeldelementen te hergebruiken door ze bijeen te brengen of juist uit elkaar te trekken, komt Te Winkel tot een abstracte beeldtaal met een verhalend karakter. Beeld boven: tekening op papier, 50 x 70 cm, courtesy Zerp Gallery

ASTRID DE PAUW - AL tekenend overdenkt Astrid de Pauw intermenselijke relaties. Zijzelf is regelmatig onderwerp van die verbeelding alsmede de mensen die dicht om haar heen staan. De Pauw begint een nieuw werk met lichte potloodlijnen en werkt deze …

ASTRID DE PAUW - AL tekenend overdenkt Astrid de Pauw intermenselijke relaties. Zijzelf is regelmatig onderwerp van die verbeelding alsmede de mensen die dicht om haar heen staan. De Pauw begint een nieuw werk met lichte potloodlijnen en werkt deze uit totdat het grafiet bijna door het papier heen komt. Daarna keert ze het proces om en tekent ze een gegumde versie tot het moment dat de juiste verstilling is gevonden. In haar monoprints tekent De Pauw juist met met directe en trefzekere lijnen. Op dun, bijna doorschijnen rijstpapier toont zij haar gedachtes, dromen en observaties in blauw inkt. Duizend van deze tekeningen zijn gebundeld in haar vuistdikke kunstenaarsboek I forgot my dream. In 2018 begon De Pauw ruimtes te tekenen, als imaginaire kamers voor haar eerder geportretteerde tekeningen onder de titel Drawing Rooms. Beeld boven: Blindfold, tekening op Chinees papier, 30 x 24 cm.